ام آری آی قلب یکی از انواع تصویربرداری‌های تشخیصی است که توسط دستگاه ام آر آی با ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف بدن و سپس با نتایجی که از تغییرات در پروتون‌های هیدروژن و ایجاد سیگنال‌های رادیویی و بازسازی تصاویر به دست می‌آید برای استفاده‌های تشخیصی می‌شود.

ام آری قلب به دلایل زیر ممکن است انجام شود:

– بررسی تنگی‌های عروقی

– بررسی ضعف‌های درون ماهیچه‌های قلب و تعیین علت آن

– بیماری‌های قلبی مادرزادی

– بیماری‌های نارسنایی قلب، بیمار‌های دریچه‌ای قلب یا تومور‌ها

یکی از مهمترین و پرکاربردترین استفاده‌های ام آر آی قلب، تعیین زنده بودن یا نبودن ماهیچه قلب برای برنامه ریزی اقدامات درمانی پیش رو است. در واقع در برای بیمارانی که دچار انسداد کامل عروق، تنگی عروق قلبی یا ضعیف بودن ماهیچه‌های قلب می‌باشند، از این پروسه برای تعیین زنده بودن ماهیچه قلب و  سپس در صورت زنده بودن، مشخص کردن محدوده رگ مورد نظر استفاده شده و سپس با تحلیل و بررسی این اطلاعات نوع روش درمانی (عمل جراحی قلب باز یا آنژیوپلاستی) انتخاب می‌شود. 

ام آر آی قلب خطرات زیادی ندارد اما ممکن است برای برخی بیماران به علت ایجاد میدان مغناطیسی قوی قابل استفاده نباشد، بخصوص بیمارانی که ضربان ساز یا پیس میکر نسل‌های قدیمی یا ناهماهنگ با دستگاه آم آر آی داشته، بیمارانی که گیره‌های قدیمی انوریسم داخل جمجمه دارند، بیمارانی که پروتز حلزون در گوش داشته، برخی از انواع پروتز‌های مفصل‌های زانو یا پروتز‌های ستون فقرات، بیمارانی که پمپ‌های تزریقی برای تزریق دارو داشته یا دستگاه‌های محرک عصبی داشته یا محرک رشد استخوان دارند، ابزارهای جلوگیری از بارداری مانند آی‌یو‌‌دی‌ها، ایمپلنت‌های فلزی، بیمارانی که گلوگه یا ترکش در بدن خود دارند ممکن است نتوانند از این روش استفاده کنند. البته استثنا در همه این موارد وجود داشته که با تشخیص و دستور پزشک صورت می‌پذیرد. این روش برای افراد حامله منعی نداشته، در صورتی که ام آی آی با تزریق ماده حاجب باشد خطرات ماده حاجب باید بررسی شود.

این روش آمادگی خاصی نیاز نداشته، خوردن و آشامیدن محدودیتی ندارد و ناشتا بودن در این روش وجود ندارد. برای برخی از بیماران که کلاستروفوبیا دارند پیش از ورود به دستگاه آرام بخش ساده مصرف می‌شود. هنگامی که بیمار وارد دستگاه می‌شود دراز کشیده و ممکن است اپراتور دستگاه از ایشان بخواهد نفس خود را برای چند ثانیه حبس کند. ام آر آی قلب صرفاً یک روش تشخیصی بوده و بعد از انجام ام آر آی قلب بازسازی تصاویر و تهیه گزارش آن به زمان نیاز داشته و سپس بر اساس نیازی که آم آر آی تجویز شده ادامه مراحل درمانی انجام خواهد شد.

، ، ، ، ،

 مطالب دیگر