چرا آنژیوگرافی انجام ‌می‌شود؟

دکتر آرش هاشمی

آنژیوپلاستی  آنژیوگرافی

آنژیوگرافی عروق کرونر یک روش تشخیصی با استفاده از اشعه ایکس می‌باشد.این تست به منظور مشخص کردن وضعیت عروق اصلی تامین کننده جریان قلب که به آن عروق کرونر  می‌گوییم، انجام می‌گردد. در جریان یک آنژیوگرافی نوع خاصی از ماده حاجب در درون عروق شما از طریق یک کاتتر تزریق می‌گردد، درحالی که پزشک شما با استفاده از اسکن اشعه ایکس نحوه جریان یافتن خون در بستر عروق اصلی قلب را مشاهده می‌نماید، پروسه‌های مختلفی ممکن است به منظور تشخیص یا درمان بیماری‌های عروق کرونر قلبی انجام شود.

پزشک شما در شرایط خاصی ممکن است انجام تست آنژیوگرافی عروق کرونر را به شما توصیه نماید. نمونه‌هایی از این شرایط به شرح زیر است:

• نشانه‌های بیماری عروق کرونر، مانند درد قفسه سینه (آنژین صدری پایدار)
  • درد جدید یا روبه افزایش قفسه سینه (آنژین صدری ناپایدار)
  • بیمارانی که بعد از یک سکته‌ی قلبی دچار عود آنژین قلبی، علائم نارسایی قلب و آریتمی‌های قلبی مشکوک هستند.
  • هرگونه درد در قفسه سینه، فک یا بازو و همچنین دردهای مشکوک گوارشی که با دلایل غیر قلبی قابل توجیه نباشند.
  • نتایج غیر نرمال در آزمون‌های غیرتهاجمی بیماری قلب مانند تست ورزش، استرس اکو و اسکن هسته‌ای قلب.
  • بیماران مبتلا یا مشکوک به آنژین صدری که از یک ایست قلبی نجات یافته‌اند.
  • افرادی با حساسیت شغلی بالا که دارای علائم مشکوک بیماری قلبی هستند، مانند خلبانان.
  • بعضی از بیماری‌های مادرزادی قلبی و یا بیماری‌های دریچه‌ای قلبی که احتیاج به بررسی عروق کرونر دارند.
  • بیماران پرخطر از نظر بیماری‌های قلبی عروقی که کاندید اعمال جراحی پرخطر می‌باشند.
، ، ، ، ،

مطالب دیگر