در روز آنژیوگرافی قلب چه چیزی در انتظار شماست؟

دکتر آرش هاشمی

آنژیوپلاستی  آنژیوگرافی

قبل از انجام آنژیوگرافی تیم پزشکی از شما شرح حال گرفته و شما را معاینه می‌کند. از شما خواسته می‌شود لنز تماسی، عینک، زیور آلات و گیره سر به همراه نداشته باشید. در صورت لزوم آزمایش خون و عکس قفسه سینه ممکن است ضرورت یابد. سپس یک لباس مخصوص بیمارستانی پوشیده و به سمت اتاق آنژیوگرافی برده می‌شوید.

آنژیوگرافی معمولا با بی‌حسی موضعی صورت می‌پذیرد و نیازی به بیهوشی ندارد. آنژیوگرافی به تشخیص پزشک و با بررسی شرایط بیمار از مچ دست، کشاله ران، هر دو یا چند منطقه با بی‌حسی موضعی صورت می‌پذیرد. هنگام تزریق ماده حاجب در این تست ممکن است احساس کوتاه مدتی از گرما داشته باشید که فرآیندی طبیعی است. آنژیوگرافی بدون درد است اما هرگونه درد به ویژه قفسه سینه را سریعاً به پزشک اطلاع دهید.

یک آنژیوگرافی تشخیصی بین ۵ تا ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد، اما بسته به شرایط بیمار و تصمیم پزشک برای انجام مداخله‌های بیشتر نظیر گذاشتن استنت و یا استفاده از بالون، ممکن است به مدت زمان بیشتری نیاز باشد. با پایان آنژیوگرافی شما به به منظور تحت نظر قرارگرفتن و مانیتورینگ به اتاق ریکاوری برده می‌شوید. با پایدار شدن شرایط قلبی و عروقی، به تخت خود در بخش انتقال می‌یابید.

در صورت انجام آنژیوگرافی از طریق مچ دست نیازی به بی‌حرکتی نیست و تنها موقتاً مچ بند پلاستیکی به منظور جلوگیری از خون ریزی موقت به مچ بیمار بسته می‌شود.

در صورت انجام آنژیوگرافی از ناحیه کشاله ران، لازم است به منظور جلوگیری از خون‌ریزی تا چند ساعت بصورت طاق باز استراحت نمایید و زانوی خود را بیش از حد خم نکنید. در طی این مدت ممکن است یک کیسه شنی روی ناحیه رگ گیری قرار گیرد تا به بندآوردن خون کمک کند.

در طی مدت بستری به صورت منظم توسط تیم پرستاری مورد ارزیابی قرار خواهید گرفت.

در صورت وقوع هر یک از موارد زیر سریعاً پرستار خود را مطلع نمایید:

۱- اگر دچار درد قفسه سینه یا تنگی نفس شدید.

۲- اگر متوجه خون ریزی، کبودی‌های جدید یا ورم در ناحیه رگ گیری شدید.

۳- اگر دچار درد افزایش یابنده یا ناراحتی در محل رگ گیری شدید.

۴- هرگونه علائمی از عفونت، قرمزی یا ترشح یا تب داشتید.

۵- هرگونه تغییر در درجه حرارت یا رنگ، گزگز یا احساس ضعف در اندام استفاده شده در آنژیوگرافی داشتید.

توجه داشته کنید ناحیه رگ گیری به شکل طبیعی ممکن است تا مدتی اندکی کبود باشد و ورم مختصر داشته باشد که جای نگرانی نیست.

در طی مدت بستری به مقدار زیادی آب بنوشید تا به دفع ماده حاجب از بدن شما کمک کند.

از تیم پزشکی خود در مورد نحوه مصرف داروها، زمان استحمام و بازگشت به کارهای روزانه پرسش کنید. برای چندین روز از فعالیت ورزشی شدید به ویژه بلندکردن اشیاء سنگین پرهیز نمایید.

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

مطالب دیگر